0,00 zł
Cena netto: 0,00 zł
0,00 zł
Cena netto: 0,00 zł
Ręczne rozkładarki mas termoplastycznych
Do wykonywania oznakowania grubowarstwowego należy stosować mechaniczne lub ręczne układarki mas termoplastycznych i chemoutwardzalnych. Zastosowane układarki muszą zapewnić równomierną o założonej grubości warstwę rozłożonej masy, jak również zachowanie wymiarów i ostrość krawędzi oznakowania. Większe prace, tzw. „długoliniowe”, powinny być wykonane przy użyciu malowarek samojezdnych. Przedznakowanie Przed przystąpieniem do wykonania oznakowania poziomego grubowarstwowego, jak również w celu dokładnego jego wykonania, należy wykonać tzw. przedznakowanie. Wykonanie przedznakowania umożliwia wyeliminowanie odchyleń i niedokładności geometrycznych w istniejącym oraz nowym oznakowaniu poziomym. Wskazane jest wykonanie przedznakowania przy użyciu sprzętu geodezyjnego. Dopuszcza się również praktyczną metodę przedznakowania na ciągu drogi, tzw. „sznurka i pędzla”, wykonywaną przez doświadczony personel wykonawcy. Do wykonania przedznakowania można stosować nietrwałą farbę, np. farbę silnie rozcieńczoną rozpuszczalnikiem. Przedznakowanie wykonywane jest w postaci cienkich linii lub kropek. Początek i koniec danego modułu oznakowania można zaznaczyć małą kreską poprzeczną. Wykonanie oznakowania jezdni materiałami grubowarstwowymi Wykonanie oznakowania powinno być zgodne przede wszystkim z zaleceniami producenta zastosowanych materiałów. Materiał znakujący należy nakładać równomierną warstwą o grubości nie mniejszej niż 3 mm, zachowując wymiary i ostrość krawędzi. Grubość nanoszonej warstwy zaleca się kontrolować przy pomocy grzebienia pomiarowego na płytce metalowej, podkładanej na drodze malowarki. Ilość materiału zużyta w czasie prac, określona przez średnie zużycie na metr kwadratowy, nie może się różnić od ilości ustalonej więcej niż o 20% [2]. W przypadku mas chemoutwardzalnych i termoplastycznych wszystkie większe prace (linie krawędziowe, segregacyjne na długich odcinkach dróg) powinny być wykonywane przy użyciu urządzeń samojezdnych z automatycznym podziałem linii i posypywaniem kulkami szklanymi z ew. materiałem uszorstniającym. W przypadku mniejszych prac, wielkość, wydajność i jakość sprzętu należy dostosować do ich zakresu i rozmiaru. W przypadku oznakowania nowej nawierzchni betonowej należy przed aplikacją usunąć warstwę powierzchniową betonu metodą frezowania, śrutowania lub waterblasting, aby zlikwidować pozostałości mleczka cementowego i uszorstnić powierzchnię. Po usunięciu warstwy powierzchniowej betonu, należy powierzchnię znakowaną umyć wodą pod ciśnieniem oraz zagruntować środkiem wskazanym przez producenta masy (podkład, grunt, primer) w ilości przez niego podanej. Czas schnięcia materiału na nawierzchni drogi: • w dzień nie dłużej ni 1 h, • w nocy nie dłużej niż 2 h [2].